Home : Arhiva revistei Drita / Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE REVISTA DRITA GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Pastila pentru suflet. Sfantul Cuvios Visarion Sarai
pr. Gruia-Mihail ZAMFIRESCU
 
Spiritualitate, NR. 19 - Octombrie 2018
 



In fiecare an, in data de 21 octombrie, biserica noastra pomeneste pe Sfintii Cuviosi Marturisitori Visarion Sarai si Sofronie de la Cioara, pe Sfintii Preoti Marturisitori Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel si pe Sfantul Mucenic Oprea Miclaus (Nico­lae). Toti acestia au fost vrednici aparatori ai Or­to­doxiei in timpul opresiunilor catolice din partile romanesti de peste munti, in secolul al XVIII-lea.
Dintre acestia, ne vom opri in numarul de fata al revistei noastre la Sfantul Visarion Sarai.
S-a nascut in anul 1714 in Bosnia, in familia lui Maxim si a Mariei, primind la Sfantul Botez numele de Nicolae. Cercetarile mai noi arata ca se tragea dintr-o familia aromana, numita Chercea. In copilarie si adolescenta a calatorit mult, vizitand lacasuri sfinte de inchinare. In anul 1732, s-a oprit la manastirea Sf. Sava, de langa Ierusalim, unde a primit schima monahiceasca si numele de Visarion. Dupa un timp, a plecat sa cerceteze viata monahala din Sfantul Munte Athos si apoi s-a intors mai aproape de casa, la manastirea Pakra, unde a primit si darul preotiei, devenind ieromonah.
La inceputul anului 1744, pleaca la Lipova, in Banat, unde ridica o cruce de lemn langa locul targului saptamanal, cruce in fata careia tine cuvantari inflacarate taranilor veniti la targ. Ca sa-l auda, s-au pornit adevarate pelerinaje, care au trezit suspiciunea autoritatilor. Pentru a nu fi supus represaliilor, cu ajutorul negustorilor aromani Dima Nino, Gheorghe Nicola si Gavrila Bistro, trece in Transilvania, unde avusese loc unirea samavolnica cu Biserica Romei, fara stirea preotilor si a populatiei romane. In cuvinte putine, dar pline de convingere, indemna populatia sa refuze preotii si slujbele unite (greco-catolice). Pe unde trecea, credinta se intarea, iar opozitia fata de catolicism si, implicit, fata de stapanirea habsburgica, crestea. Dupa ce a predicat in partile Marginimii Sibiului, Devei, Orastiei, Sebesului, Miercurii Sibiului si Salistei, autoritatile austriece au intrat in alerta, arestandu-l in drumul sau spre Sibiu, in data de 26 aprilie 1744. Demna de amintit este pozitia episcopului roman unit Inochentie Micu (zis si Klein, conform traducerii numelui sau in limba germana), care, desi indemnat de autoritati sa intervina ca acuzator impotriva ieromonahului Sofronie, acesta a refuzat, aratand, pe de o parte, ca nu-i este ingaduita folosirea fortei, iar pe de alta parte, ca drepturile promise pentru romanii ortodocsi care treceau la uniatie, prevazute de diplomele leopoldine, nu erau puse in aplicare...
Dupa ce a fost purtat prin mai multe inchisori (Sibiu, Alba, Deva, Hunedoara, Timisoara, Osijek si Györ), Sfantul Visarion a fost inchis in cumplita inchisoare de la Kufstein, unde, dupa aproape un an de zile, a trecut la Domnul in urma torturilor la care a fost supus.
Jertfa sa nu a fost zadarnica; in tot Ardealul cre­dinta s-a intarit, iar opozitia fata de greco-catolicism s-a conturat, luand diferite forme de manifestare. Marturia Sfantului Visarion Sarai, alaturi de cele ale sfintilor Sofronie de la Cioara, Oprea Miclaus, Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel, ale Sfintilor nasaudeni Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigorie din Zagra si Vasile din Telciu si ale multor martiri ardeleni (dintre care numim pe ieromonahul Nicodim, protopopul Nicolae Pop, preotii Ioan din Aciliu, Ioan din Sadu si Ioan din Poiana Sibiului, preotesele din Tilisca, Poiana Sibiului si Deal, sau taranii Ioan Oancea din Fagaras, Contantin Petric din Jina, Ioan Craciun din Carpinis etc.) arata amploarea miscarii de rezistenta si de marturisire ortodoxa din Transilvania secolului al XVIII-lea.
Sfantul Sinod al Bisericii noastre l-a canonizat pe ieromonahul Visarion Sarai la data de 28 februa­rie1950, proclamarea solemna avand loc in cetatea Albei-Iulia, in data de 21 octombrie 1955. Urmand exemplul bisericii noastre, Biserica Ortodoxa Sarba l a trecut in calendarul sau, la data de 14 iunie 1962.

pr. Gruia-Mihail ZAMFIRESCU
bis. Izvorul Tamaduirii - Mavrogheni, Bucuresti

 
  Alte titluri din categoria "Spiritualitate"


Martirii catolici in Albania comunista



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 19
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Spiritualitate

  Interviu

  Caleidoscop

Arhiva revistei Drita / Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2018
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising