Home : Arhiva revistei Drita / Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE REVISTA DRITA GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Fragility, o expozitie despre eternul feminin. Nudul in colectiile Galeriei Kalo din Tirana
Maria Oprea
 
Cultura, NR. 16 - Iulie 2018
 



Vechii activisti de partid si puternicii zilei, care faceau si desfaceau legile in cultura si in viata de zi cu zi, ar muri de inima rea daca ar vedea ce complexa este libertatea in arta albaneza, in prezent. O libertate fireasca, rascumparata dupa ani grei si lungi de interdictii stupide, tabuuri severe si autoizolare fortata. Iar o expozitie cu nuduri - inacceptabila si damnata a priori – ar fi reprezentat un cataclism soldat cu ani si ani de temnita. Insa, aceste lucruri sunt istorie, o istorie cu o didactica si morala de neuitat.

Astazi, Galeria Kalo din Tirana a vernisat, in premiera, o expozitie cu o tema foarte importanta pe care artistii din toate timpurile au explorat-o permanent: nudul. Ea se numeste “Fragility” (Fragilitate), este deschisa pana la jumatatea lunii februarie si este alcatuita din opere din colectia galeriei, inclusiv picturi si sculpturi ale artistilor albanezi si straini, precum Bashkim Ahmeti, Natasha Bega, Lumturi Blloshmi, Ingrid Brandstatter s.a. Evenimentul se subsumeaza ideologiei artistice a Galeriei, care considera arta nudului o parte inse­parabila a artei in general, propunand si valo­rificand astfel un numar mare de picturi si sculpturi de diferite dimensiuni, stiluri si tehnici, create de artisti de toate varstele si nationalitatile. Motivul este acela de a incanta privirea, de a oferi emotie estetica si de a impartasi publicului creatii interzise candva, eveni­mentul reprezentand o noutate in acest gen cultural.

Figura umana, in special nudul feminin, este una dintre temele predilecte ale artei plastice pentru frumusetea si fragilitatea ei, pentru provocarile mereu surprinzatoare pe care le implica ochii, gura, pielea, atitudinea, pentru grija de a nu confunda obscenitatea cu senzualitatea. De aceea, perso­najele sunt asezate in posturi atent alese, sunt folosite contraste si lumini subtile, pentru a ilustra senzualitatea corpului feminin, care devine o intreaga desfasurare de forme si contururi, de gratie si poezie.
Argumentele in favoarea artei nudului tin de originile lumii, daca ne raportam la primele reprezentari biblice ale lui Adam si Evei, si la desenele preistorice de-acum 10.000 de ani, gasite intr-o pestera din Franta (La Magdelaine). Nudul nu este numai trup gol, fragil, gratios, este vazut si ca fiinta care naste, care da viata, fiind simbolul fertilitatii, al puritatii si adevarului, si-atunci el este privit cu iubire, cu inocenta si bucurie.
Botticelli, Rembrandt, Rubens si Velasques, Michelangelo, Leonardo da Vinci, iar in Romania, Nicolae Grigorescu, Tonitza, Pallady, Petrascu, Tuculescu, sunt doar cativa dintre marii maestri ai acestui gen. Astazi, nudul este materie obligatorie de studiu la Academiile de Belle-Arte, talentul de a reprezenta chipul, privirea si trupul uman fiind masura unui adevarat creator.

“Un bilet catre Europa”

Pictorul Bashkim Ahmeti, nascut la Gjirokastra, in 1949, care are multe lucrari cu peisaje, portrete sau compozitii cu scriitorul Ismail Kadare, este prezent in colectia Kalo cu nud. Dupa ce a studiat la Liceul si Academia de Arte din Tirana, a inceput sa lucreze ca scenograf la teatrul orasului Gjirokastra, iar picturile sale cuprindeau in principal peisaje din jurul „cetatii in piatra”. Dupa 1990, a abordat nudul in pictura, acesta fiind acum majoritar in operele lui. In 1995, a emigrat impreuna cu familia in SUA, unde continua sa creeze ca artist liber.
Nascuta la Tirana, unde si-a terminat studiile de limbi straine si psihologie, Natasha Bega este pictor si poet. Este autoarea mai multor carti (poezie, roman), a numeroase expozitii personale, acasa si in strainatate, si producatorul filmelor “Un bilet catre Europa” si “Eu conduc soarele”.
Invitata de Galeria Kalo, artista austriaca Ingrid Brandstetter a studiat pictura si grafica la Academia de arte din Viena cu mari maestri ca Maximilian Melcher. In tinerete s-a axat mult pe peisaj, pe traditia artei figurative, picturile in ulei evoluand la inceputul anilor 1980 spre abstract ca, apoi, dupa 1990, imaginile realiste si nudul sa recastige un loc privilegiat. “Fara jocul de lumina si de umbra si modulatiile de culoare care rezulta de aici, femeile mele nu ar avea nicio existenta credibila”, spune Ingrid Brandstetter.

Nudul. Un poem al gratiei, puritatii si perfectiunii. Un lirism al sevaletului, pietrei si bronzului care i-a inspirat dintotdeauna pe artistii plastici, precum Michelangelo, autorul celebrei statui David: „Care spirit este atat de gol si orb incat sa nu recunoasca faptul ca piciorul este mai nobil decat pantoful si pielea este mai frumoasa decat materialul cu care este acoperit?”

 
  Alte titluri din categoria "Cultura"



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 16
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Ethnos

  Spiritualitate

  Caleidoscop

Arhiva revistei Drita / Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2018
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising