Home : Arhiva revistei Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE PRIETENUL ALBANEZULUI GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Lumea ca un decor imens. Despre pictorul Roland Karanxha
Maria Oprea
 
Cultura, NR. 9 - Decembrie 2017
 



Am avut privilegiul sa-l cunosc la el acasa, la Korcea, pe pictorul Roland Karanxha (Karandja) si sa expunem impreuna intr-o expozitie de grup romano-albaneza. M-a impresionat tusa lui groasa si „nisipoasa”, nemaiintalnita pana atunci, ce-mi amintea oarecum de lucrarile lui Rudolf Schweitzer-Cumpana, personalitate marcanta a culturii romanesti interbelice. In randurile ce urmeaza, vom cunoaste un artist din ale carui tablouri razbat simplitatea, gravitatea si sensibilitatea peisajelor, a portretelor si naturilor statice.
Biografia lui Roland Karanxha urmeaza tipologia oricarui artist care s-a format si a performat in cele doua regimuri albaneze: comunist si democratic. S-a nascut la 3 noiembrie 1951, in Korcea, iar la varsta de 14 ani a dat concurs de admitere la Liceul de arta, examen pe care l-a castigat. Dar dintr-o neintelegere si adresa gresita, nu i-a putut fi transmis rezultatul victoriei sale si a facut primul an de studii la Liceul Themistokli Gërmenji din urbea natala, clasa de sport. La inceputul anului doi de liceu, a auzit intamplator ca o persoana cu numele de Roland Karanxha este cautata inca pentru a fi anuntata de reusita ei la Arte, dar nu i se gaseste adresa. A fost prima confuzie din viata lui si inceputul unui drum dificil in domeniul artelor plastice. A devenit apoi student al Institutului de Arte, unde s-a specializat in grafica, iar dupa absolvire a lucrat la Editura Naim Frashëri din Tirana, timp in care a pictat mult. Insa un ordin al prim-secretarului de atunci al Korcei l-a obligat sa se intoarca in orasul natal, in ciuda insistentelor directorului Leci Thanas de a-l pastra la Tirana. Din 1974 lucreaza ca stilist intr-o intreprindere si ca profesor, iar in 1975 a fost angajat ca scenograf la teatru, pana in 1997, cand s-a refugiat cu alti compatrioti in Grecia. Aici nu a mai putut picta asa cum si-ar fi dorit, ci a trebuit sa lupte pentru supravietuire, muncind alaturi de un pictor din insula Creta, unde facea aranjamente si decoruri luxuriante pentru carnavaluri si diverse sarbatori. In 1998, ajunge la Atena, pentru a lucra intr-un atelier de mobila, iar dupa un an a devenit pictor-scenograf la doua teatre private, unde a realizat decoruri pentru copii si pentru spectacole de comedie. A revenit la Korcea in anul 2000, indeplinind mai multe functii, la Korcea TV, profesor la Scoala de arta, director de teatru.

„Am creat un oras intreg”

Multi ani a dedicat Roland Karanxha scenei, repurtand succese numeroase in trei teatre, drama, comedie si pentru copii, unde erau produse cel putin patru premiere pe stagiune, in total 12 montari solicitante, plus scenografiile pentru concertele muzicale. Cand este intrebat cat de greu i-a fost sa creeze si sa execute asemenea lucrari grandioase, el raspunde ca, in tot acest timp, ar fi putut acoperi cu butaforie intreaga Korce. “Daca va puteti imagina, am facut sute de coridoare, scari, locuinte, drumuri pe scena, in zeci de ani, incat as fi putut crea cu ele un oras intreg”. Iar ca ilustrator sau copertator a realizat 70-80 de carti, in tinerete. Insa, ceea ce-l defineste pe Roland Karanxha sunt picturile lui, aflate in multe colectii din Statele Unite ale Americii, Australia, Germania, Italia etc.

Korcea, unul dintre subiectele favorite

Inzestrat desenator, cu un ascutit spirit de observatie, Karanxha are un bogat palmares de portrete, peisaje, biserici, scene rurale si urbane, realizate in tehnici diferite (ulei, acuareala si desen), intr-o viziune realista. Multe dintre acestea au ca subiect orasul sau, Korcea, pictat in multe ipostaze reprezentative si in diverse anotimpuri, cu Catedrala ortodoxa din centru, Casa romaneasca - emblema urbei, stradutele si casele de piatra, ulcioare si diverse elemente etnografice, naturi statice etc. In portrete, ca si in celelalte tablouri, urmareste constructia formelor in relief, modeland pasta, uneori excesiv de abundenta. Paleta sa este calda, in tonalitati grave si profunde, fiind preocupat de rolul luminii in panzele sale. Exista o armonie de culori calde, complementare, dar si de tonuri inchise de maro, de nisip copt, de cafea matinala. Pensula asterne un lirism si o sensibilitate aparte pe suprafata tablourilor, emanand emotie, libertate, bucurie, durere, dar mai ales muzica si o imensa dragoste pentru Korcea. Nudul feminin este de asemenea tratat in culori calde, pentru ca, spune el, femeia este un izvor de inspiratie si un simbol al continuitatii vietii. „Limbajul corpului sau este un prilej fericit de a transpune fragilitatea, gratia si frumusetea in pictura”, afirma artistul cu ocazia unui vernisaj.
In fata noilor concepte moderniste, el ramane un clasic al penelului, spunand ca se identifica cu arta figurativa a anilor ei de glorie. De aceea, pasta suculenta, din belsug, asezata cu siguranta si care imprima figurilor si peisajelor o impresie de robust si solid, dar si tonalitatile calde confera o personalitate aparte lucrarilor sale. Acestea impreuna tradeaza un temperament sensibil si viguros, elemente impor­tante pentru a comunica trairi si mesaje artistice, frumoase.

 
  Alte titluri din categoria "Cultura"



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 9
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Spiritualitate

  Ethnos

  Caleidoscop

  Interviu

Arhiva revistei Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2017
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising