Home : Arhiva revistei Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE PRIETENUL ALBANEZULUI GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Luan Topciu: Morfologia sufletului - o carte despre iubire si ura
Mira Skenderi
 
Literatura, NR. 8 - Noiembrie 2017
 



Dupa publicarea unor carti cu studii tematice, precum “Sentimentul dorului la Asdren, Poradeci, Kuteli” (Ed. Dragoprint, Bucuresti, 1999), “Vetmia nostalgjike në poezi” (Solitudinea nostalgica in poezie, Ed. Omsca-1, Tirana, 2006), ”Textualism si stil” (Ed. Diacon Coresi, 2001), ”Përmasa moderne në letrat shqipe” (Dimensiuni moderne in literatura albaneza, Ed. Flaka, Skopje), „Tradita moderne ne letrat shqipe” (Traditia moderna in literele albaneze, Ed. Zenith, Tirana, 2010), criticul literar si de arta Luan Topciu publica la prestigioasa editura OMBRA GVG, din Tirana, cartea “Morfologjia e shpirtit” (Morfologia sufletului, 2017).
Drept continuare a preocuparilor sale stiintifice in zone tematice interdisciplinare, in care literatura se imbina cu filozofia, psihologia, psihanaliza, artele vizuale si istoria civilizatiilor, de data aceasta Luan Topciu aduce in discutie sentimentele principale ale fiintei umane, legate nemijlocit de produsul artistic in general si de cel literar in special. Daca in primele sale cercetari, in centrul atentiei au fost textul si interpretarea lui, in Morfologia sufletului atentia autorului se indreapta spre suflet, in esenta lui, cu toate manifestarile sale pline de mister, precum melancolia, nostalgia, iubirea, dorul, ura, privite din perspectiva filozofica, literara, estetica. Odata cu abordarea manifestarilor acestor sentimente fundamentale in cele mai enigmatice ipostaze, autorul staruie asupra filozofiei creatiei, lirismului, crizei omului modern si, prin urmare, asupra complexitatii universului psiho-emotional al omului. Starile sufletesti de granita, prin definitie bipolare, precum dragostea si ura, dorul si melancolia, nostalgia si uitarea, intr-o alchimie ce produce placere si durere, reprezinta in opinia autorului si cele mai prolifice ipostaze care au dat nastere marilor creatii ale literaturii orale si culte universale, oprindu-se, mai cu seama, asupra creatiilor de referinta in literatura marilor autori in domeniul literaturii si artelor etc. Asadar, defileaza in analiza autorului scriitori clasici si contemporani celebri, incepand cu Cantarea Cantarilor a lui Solomon - o culegere de poeme de dragoste profana, continuand cu analiza poemelor eminesciene, poemelor lui Blaga si Bacovia, precum si cu poeti ai liricii universale: Paul Verlaine, Charles Baudelaire, Pablo Neruda, Serghei Esenin etc.
Paleta sentimentelor se incheie cu o analiza a urii, ca sentiment opus iubirii. Luan Topciu se opreste, in mod special, la ura institutionalizata in regimul totalitar comunist in Albania. Ura, ca principiu de guvernare, a pustiit societatea albaneza, literatura si artele in general, efectele ei colaterale afectand viata fiecarui individ. Procesul acesta, desi o reminiscenta a trecutului, continua si astazi sub alte forme, intrucat societatea albaneza a fost o societate infectata grav de ura institutionala si lupta de clasa. Propunand, chiar de la inceputul cartii, o conturare a tuturor acestor stari posibile ale sufletului dintr-o perspectiva personala, bazandu-se, desigur, pe cea mai relevanta bibliografie in domeniu, prezentandu-se acceptiunile stiintifice despre suflet, despre dihotomia corp-suflet (inima), despre iubire si dor etc., Luan Topciu a acordat o atentie sporita nuantelor sentimentelor propuse, care, la nivel lexical, se pot confunda una cu cealalta. In campul literaturii, termenii respectivi cuprind sensuri imprevizibile, surprinzatoare, deseori confundabile, deoarece, practic, insesi sentimentele nu sunt atat de bine definite. Fiind nedeterminate limitele acestora, prin urmare, in anumite ipostaze, se intrepatrund, rezultatul fiind crearea starilor atat de complexe. Analiza sentimentelor este una sincronica si diacronica totodata, pentru ca este luata in considerare istoria cuvintelor pe plan istoric si culturologic.
Cartea se poate caracteriza ca „literatura personala“, pastrand, in fond, o nota confesiva, cu trasaturi clare eseistice, filozofice, estetice, aflandu-se pe marginea literaturii, tratand momente impor­tante precum inefabilul si misterul sufletului uman. Luan Topciu deseneaza, cu propriile mijloace, prin propria experienta, sentimente care reprezinta niste oglinzi ale sufletului uman, pe de o parte, si pe de alta parte unele stari fertile care stimuleaza creatia. Volumul este structurat asemenea unei palete colorate, trecand de la o nuanta la alta. Se deschide cu un cuvant inainte, prin care autorul isi propune o perspectiva personala si confesiva asupra sufletului, filosofiei creatiei, lirismului in general. Capitolele urmatoare extind analiza sentimentelor si a starilor provocate de acestea. Cartea se incheie cu un cuvant de inchidere, cuprinzand unele concluzii in urma acestei calatorii in sufletul uman. Autorul cartii a luat in considerare tot ce s-a scris despre aceste mari teme ale filosofiei, religiei, psihologiei, literaturii, insa cartea poarta o amprenta personala, dovedind un real talent interpretativ, cu exemple ilustrative din domeniul literaturii universale si al artelor. Autorul i se incredinteaza artei si gandirii metaforice ca fiind singurul mijloc de interpretare, de explicare, de descoperire a sufletului. Dupa el, modul metaforic de interpretare a sufletului este cel mai plauzibil si mai eficient, pentru ca avem de a face cu un teren alunecos si inselator. „Accesul catre suflet nu se poate face altfel, ci doar intr-o forma metaforica. Nimic rational nu ne poate ajuta sa aruncam lumina asupra sufletului, nici un laborator, indiferent cat de sofisticat ar fi el, nici un instrument digitalizat de tehnologie alambicata nu ne poate ajuta, ci doar privirea metaforica, doar accesul in mod figurat, pentru ca doar metaforele pot ilumina gandirea in mod irational. Atunci cand nici Eul nu ne ajuta sa aflam de unde vin ideile si emotiile noastre, calea pe care acestea vin la noi, de ce vin in aceasta forma si nu altfel, de ce sunt atat de diverse pentru persoane diferite, numai prin intermediul irationalitatii metaforei se pot sonda aspectele cele mai profunde ale sufletului.” Si mai apoi: „...metafora, in acest context, nu este o figura de stil, ci este singura modalitate prin care putem exprima in mod indirect un continut care nu poate fi exprimat altfel. Aflandu-ne in aceasta zona, recurgem la ajutorul metaforei, paradigmelor din literatura, arta, mitologie, vise - care sunt singurele modalitati de a obtine imagini ale sufletului.”
Cartea contine multe informatii utile din domeniul artei si literaturii, cu pilde si comentarii de la Albrecht Dürer, George De Chirico, Edward Munch, Marc Chagall, Mihai Eminescu, Pablo Neruda, Charles Baudelaire, Serghei Esenin, Lucian Blaga, George Bacovia, Paul Verlaine etc. Morfologia sufletului se adreseaza tuturor celor care doresc sa afle mai multe despre sufletul lor, despre procesul creatiei artistice, despre dileme ontologice, despre cultura, arta, despre sentimentele de baza care ne insotesc si ne coplesesc viata.

Mira Skënderi

 
  Alte titluri din categoria "Literatura"



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 8
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Ethnos

  Spiritualitate

  Caleidoscop

Arhiva revistei Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2017
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising