Home : Arhiva revistei Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE PRIETENUL ALBANEZULUI GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Shkodra: Expozitie de fotografii falsificate. Cum erau eliminati din poze dusmanii poporului (atunci cand nu puteau fi eliminati din viata)
Marius Dobrescu
 
Cultura, NR. 8 - Noiembrie 2017
 



O expozitie, avand drept curator pe Luçjan Bedeni, a adus in fata publicului din capitala Albaniei exemple de manipulare foto din perioada regimului comunist, respectiv o colectie de fotografii istorice asupra carora cenzura comunista a “operat” grosolan si a falsificat adevaratul lor mesaj. Este, daca vreti, o noua proba a cinismului cu care regimul dictatorial masluia adevarul istoric, modificandu-l in favoarea sa.

Sute de negative trecute prin laborator au suferit interventii pentru a se elimina din ele persoanele considerate a face parte din categoria “dusmanilor poporului”, din “familii declasate” sau puse la index. Directorul Muzeului “Marubi” din Shkodra, Luçjan Bedeni, a studiat acest fenomen, care a deformat grav arta albaneza vreme de cinci decenii in anii dictaturii, pentru a aduce dovezi care sa completeze aceasta cronica a vremii. Expozitia se numeste chiar “Manipulare”, si a fost deschisa in ziua de 3 august 2017, in incinta Muzeului Marubi din Shkodra. Inventarea fotografiei de catre Nicéphore Niépce, in 1825, prin procesul de heliografie a inaugurat “intrecerea” pentru perfectionarea artei fotografia­tului. Nu mult dupa aceasta descoperire au inceput si primele practici de manipulare.
“Inca de la inceput, procesul de prelucrare a imaginii avea sa fie manipulat, utilizandu-se diferite metode si tehnici. Interventia directa in tipar, retusarea cu tus, ‘periajul’ imaginii, iluminatul artificial in camera obscura sau interventia pe negativ au jucat un rol important in felul cum am interpretat sau judecat o fotografie, acordand mai multa importanta decat e nevoie procesului de manipulare. In istorie, fotografiile au fost manipulate pentru a minti, pentru a-l convinge pe privitor de un anume fapt, pentru a mistifica adevarul istoric sau pentru a crea falsi idoli. Opinia artistica, satira, umorul, fotografiile ‘fantomelor’, fotografiile ‘care te farmeca’, propaganda politica si adaugarea de portrete ale membrilor familiei sau ale unor grupuri au fost practici inventate si utilizate inca de la sfarsitul secolului al XIX-lea”, a declarat Bedeni pentru o publicatie de la Tirana. In anul 2013 au fost descoperite cateva negative necunoscute din creatia fotografilor Marubi. Ele dezvaluie o veche istorie a manipularii imaginii in Albania, inca din anii ’60 ai sec. al XIX-lea. Fotografia lui Pietro Marubi din anul 1860, “Dr. Gennaro Simini”, care ni-l prezinta pe doctorul Simini cand ca client, cand ca pacient si cand ca medic ne face sa ne inchipuim ca aceste imagini au servit probabil ca reclama in epoca respectiva. Portretul lui Pietro, montat pe un trup mai mic decat capul, ca si portretele lui Kel Marubi si al surorii lui, montate pe trupurile unor luptatori exotici africani sunt alte exemple ale primelor tentative de dezvoltare a acestor tehnici.
Tentativele de manipulare a fotografiilor nu au incetat nici cand vine vorba de generatiile urmatoare ale familiei de artisti Marubi, Kel si Gega. Imaginile de la casatoria regelui Zogu cu contesa maghiara Geraldina, realizate in anul 1938 de Kel Marubi au fost retusate artistic astfel incat sa poata fi publicate in revistele mondene ale vremii. La fel ca si Henri de Toulouse-Lautrec intr-o fotografie din 1892, in care pozeaza ca artist si ca model, si Gega Marubi ne apare intr-o fotografie in pozitii diferite, in rolul celui care discuta cu sine insusi. Doua fotografii din anii 1927 si 1940, ale lui Kel si Gega, care il prezinta pe pr. Anton Kiri dormind cand sprijinit de un scaun, cand de trunchiuri de copac, cu o fantoma care ii sta aproape cantand la vioara, ne dezvaluie o alta fata necunoscuta pana acum a iscusintei tehnice a acestor artisti.
“Unul dintre scopurile retusarilor a fost eliminarea ‘dusmanilor poporului’ din fotografii. Aceasta practica o intalnim si in alte tari ale blocului comunist, dar si in Albania in timpul dictaturii comuniste (1944 – 1991). Odata cu inceputul nationalizarii, au fost create Laboratoare fotografice (1952), la inceput ca sectii ale Cooperativelor, mai apoi pe langa Intreprinderile de reparatii si servicii. Fotografii care pana atunci lucrasera in ateliere private au fost obligati sa-si predea colectiile si sa lucreze pentru stat. In cadrul acestor intreprinderi lucrau fotografii si tehnicienii laboratorului, dar si ofiteri ai Securitatii Statului (Sigurimi), care aveau ca sarcina suprave­gherea procesului de lucru. Acest aparat de propaganda a facut ca nici fotografiile familiei Marubi sa nu scape tehnicii retusului, pentru a fi cenzurate sau a servi propagandei politice utilizate masiv. Albumul cu fotografii ‘Urme ale istoriei nationale in Fototeca Shkodrei’ (1982) se deschide cu una dintre cele mai spectaculoase manipulari din timpul regimului comunist. Personalitatile prezente in balconul Primariei din Shkodra pentru a tine discursuri de salut cu prilejul ceremoniei de reinhumare a osemintelor patriotilor Çerçiz Topulli si Mustafa Qulli, in 1936, au fost excluse in totalitate din poza, unde a ramas doar dictatorul Enver Hoxha rostindu-si propriul discurs”, a mai spus Bedeni.
In aceeasi publicatie apar si o serie de fotografii printre care se remarca deputatul Luigj Gurakuqi si clericii Gj. Fishta si N. Mjeda, din anul 1923, de unde a fost sters prin mijloace specifice poetul national pr. Gjergj Fishta. Aceasta expozitie incearca sa arate pentru prima data fotografii falsificate atat inainte, cat si in timpul regimului comunist, puse fata in fata si comparate cu negativele originale ramase neatinse in arhive.

Marius Dobrescu

 
  Alte titluri din categoria "Cultura"



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 8
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Ethnos

  Spiritualitate

  Caleidoscop

Arhiva revistei Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2017
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising