Home : Arhiva revistei Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE PRIETENUL ALBANEZULUI GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Musulmanii au inceput postul Ramazanului
Mira Skënderi
 
Spiritualitate, NR. 3 - Iunie 2017
 



Comunitatea musulmana din Romania a inceput, din seara zilei de 26 mai, postul din Luna Ramazan, considerat cel de-al treilea stalp al credintei islamice, iar timp de patru saptamani (pana in 24 iunie) credinciosii musulmani nu au voie sa manance si sa bea apa de la rasaritul la apusul soarelui.

Potrivit unui comunicat al Muftiatului Cultului Musulman, timp de 29 de zile, credinciosii musulmani trebuie sa parcurga un ciclu spiritual profund, aceasta perioada fiind petrecuta in post si rugaciune. “Invataturile islamice impun ca timp de 29 de zile, anul acesta, credinciosii musulmani sa parcurga un ciclu spiritual profund, diferit de normele cotidiene de pe parcursul anului, cele patru saptamani fiind petrecute in post si rugaciune, pentru primenirea corporala si spirituala”, se arata in comunicat.
Conform traditiei si preceptelor religioase, postul negru si efectuarea celor cinci rugaciuni zilnice, de preferinta in incinta unei geamii, sunt urmate in perioada nocturna de cina Iftar, pe care musulmanii o impart cu prietenii, rudele, cunoscutii sau pelerinii. In aceeasi perioada, masa rituala de dinaintea zorilor, Sahur, este luata in familie. “Pentru a marca semnificatia deosebita a acestei Luni Sfinte, slujbele din moschee, mukabele, incep dimineata cu citirea Coranului Cel Sfant, de catre imami, la care participa femeile. Seara are loc slujba teraavih, cu participarea barbatilor, dar si a femeilor din comunitate. Rama­zanul inseamna abstinenta de la mancare, bautura, fumat si relatii sexuale in intervalul mentionat. Calatorii, femeile gravide, femeile care alapteaza si bolnavii pot amana postul, urmand a-l tine ulterior. In aceasta luna, considerata a iertarii si a milei, musulmanii trebuie sa aiba un alt comportament specific perceptelor islamului”, a mai precizat sursa citata.
Totodata, un moment important pentru credinciosii musulmani in perioada Lunii Ramazan este Noaptea de Kadar (Kadir Gecesi – Noaptea Atotputernica), celebrata anul acesta in noaptea de 21/22 iunie. „Traditia spune ca in aceasta noapte rugaciunile sunt indeplinite”, se mai arata in comunicatul Muftiatului Cultului Musulman din Romania. Potrivit Islamului, Luna Ramazan semnifica inceputul revelarii Cora­nului Cel Sfant, acest eveniment fiind consemnat a fi avut loc in Noaptea Sfanta de Kadar, a 27-a noapte din Luna Ramazan, in pestera Hira, din muntele Nur (langa orasul Mecca), in anul 610, revelatie ce a durat 23 de ani. Traditia islamica spune ca tot in aceasta perioada portile Paradisului sunt deschise, cele ale Iadului se inchid, iar diavolii sunt incatusati.

Scurta prezentare a cultului musulman din Romania

Islamul este una dintre marile religii ale lumii contemporane si cuprinde peste un miliard de adepti, grupati in doua mari curente: sunniti si siiti. Populatia islamica din Romania (de nationalitate turca, tatara si albaneza) apartine ramurii Sunni. Practica islamului in Romania este legata de stabilirea pe teritoriul tarii noastre - inca din secolul al XIII-lea - a populatiei turco-tatare. Astfel, in anul 1241, tatarii hanatului „Hoardei de aur” si-au impus dominatia in stepele din nordul Marii Negre. Intre anii 1262-1264, imparatul bizantin Mihail al XIII-lea Paleologul a acordat capeteniilor turce Izettin Keyaus si Saru Saltak Dede dreptul de a-si aseza tabara militara in tinutul Dobrogei, cu misiunea de a apara hotarele Bizantului de invaziile dinspre nord. Astfel au aparut turcii selgiucizi in zona orasului Babadag de astazi. Primele comunitati musulmane stabile pe teritoriul Romaniei s-au constituit abia in sec. XIV-XV, ca urmare a instaurarii suzeranitatii Portii Otomane asupra Principatelor Romanesti, dar ele s-au dezvoltat mai ales in Dobrogea si in unele localitati de-a lungul Dunarii. In anul 1877, cultul musulman din Romania a fost organizat in patru muftiate. Intre cele doua razboaie mondiale, prin contopirea acestora, au ramas numai doua, iar in 1943, muftiatele din Tulcea si Constanta s-au unificat, formand un singur muftiat (centru de cult), cu sediul in Constanta.

Practica religiei islamice consta in: indeplinirea slujbelor zilnice (namaz); postul Ramadanului de 30 de zile pe an; vizitarea Kaabei din orasul Mecca si pelerinajul la mormantul lui Mohamed; ajutorarea celor lipsiti de mijloace necesare traiului; pastrarea treaza in memorie a marturisirii de credinta si pronuntarea ei zilnica. Activitatea religioasa este condusa de muftiu, care este ales (prin vot secret) din randul imamilor. Unitatea de baza a cultului este comunitatea, care cuprinde pe toti credinciosii musulmani dintr-o localitate si este condusa de un comitet compus din 5-7 membri alesi pe o perioada de patru ani. In Romania functioneaza 50 de comunitati musulmane si 20 de filii raspandite in judetele Constanta (63 unitati), Tulcea (4) si cate o unitate in judetele Braila, Galati si municipiul Bucu­resti.

Lacasurile de rugaciune musulmane din Romania sunt de doua categorii: geamia si mesgidul; in total sunt 81 lacasuri de cult. Sunt monumente istorice: geamia centrala si geamia Hunchiar, ambele din Constanta; geamia Esmahan Sultan din Mangalia; geamiile din Medgidia, Harsova, Amzacea, Babadag si Tulcea. Celor de mai sus li se adauga si cavoul lui Gasi Ali Pasa si al lui Saru Saltak Dede din Babadag. Personalul clerical musulman din Romania este format din: hatipi, imami si muezini. In prezent, cultul musulman are 35 de imami.

Credinciosii musulmani din Romania sunt in numar de peste 64.330, conform recensamantului din 2011, dintre care marea majoritate traiesc in judetul Constanta, o parte in judetul Tulcea, iar restul in diferite centre urbane, ca: Bucuresti, Braila, Galati, Calarasi, Giurgiu, Oltenita, Turnu Severin etc. Baza materiala a cultului se realizeaza prin contributii benevole de la credinciosi, donatii si subventii acordate de stat si organizatii religioase islamice internationale, taxe pentru serviciile religioase, vanzarea de pliante, brosuri, ilustrate, taxe de vizitare a unor monumente islamice, venituri de la diferite terenuri si imobile proprietate de cult etc. Cultul musulman are in proprietate 108 cimitire.

In perioada 1880-1967, la Babadag si apoi la Medgidia, a functionat Seminarul teologic al Cultului Musulman, care, din lipsa de cursanti, si-a suspendat activitatea. Din anul scolar 1993-1994, Seminarul teologic de la Medgidia si-a reluat activitatea, avand si o sectie pedagogica.
Cultul Musulman din Romania are bune relatii bilaterale si multilaterale cu intreaga comunitate islamica internationala.

 
  Alte titluri din categoria "Spiritualitate"


Sarbatori crestine



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 3
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Ethnos

  Spiritualitate

  Interviu

  Caleidoscop

Arhiva revistei Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2017
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising