Home : Arhiva revistei Prietenul Albanezului : Contact
HOME CINE SUNTEM COMUNITATE PRIETENUL ALBANEZULUI GRUPUL SERENADA EDITURA PRIVIREA JURIDIC CONTACT
 
 
Vindecarea orbului din nastere (duminica a VI-a dupa Sfintele Pasti)
Pr. Gruia Mihail Zamfirescu
 
Spiritualitate, NR. 3 - Iunie 2017
 



Hristos a inviat!
Una dintre minunile facute de Mantuitorul nostru in timpul propovaduirii Sale, marturisita in pericopa evanghelica a Duminicii a VI-a dupa Pasti, este aceea a vindecarii unui tanar orb din nastere.
Intr-o zi de sambata, intalnindu-l in cale ca cersetor, Mantuitorul i-a uns ochii bolnavi cu tina, din tarana si scuipat, apoi l-a trimis sa se spele in scaldatoarea Siloamului (care se traduce trimis). Dupa spalare, vazand, tanarul marturisea celor care il intrebau ca Iisus a facut minunea vindecarii sale. Daca unii se mirau de puterea vindecarii, altii carteau ca vindecarea se facuse in zi de sambata. Mai marii poporului l-au chemat pe tanar, iar acesta a marturisit cine si cum l-a vindecat, apoi pe parintii lui, care, de frica, au aratat ca fiul lor fusese orb din nastere, dar ca ei nu stiu cum s a vindecat. Din nou chemat, tanarul nu numai ca marturiseste vindecarea, dar chiar se impotriveste carturarilor, aratand ca numai un om de la Dumnezeu poate vindeca un orb din nastere, lucru nemaivazut „din veac”. Plecand de acolo, intalnindu-se din nou cu Iisus, tanarul isi marturiseste credinta ca Mantuitorul este Fiul lui Dumnezeu si I se inchina.
Conform traditiei iudaice, in vremea primirii Legii (Vechi) pe muntele Sinai, nu existau orbi in poporul israel. Lipsa vederii trupesti a venit in urma departarii de Lege, a orbirii spirituale. Ambele tipuri de orbiri, atat cea spirituala, cat si cea trupeasca vor disparea (conform prorocului Isaia: „atunci se vor deschide ochii celor orbi”, „ochii celor orbi vor vedea fara umbra si fara intuneric”).
Iata ca timpul mesianic sosise! Hristos pare ca reface creatia, din tina, a omului – de data aceasta om ascultator si lipsit de ambitia mandriei. Totodata, prin ascultare, se ajunge la cel trimis, care prin scaldare aduce vindecare, prefigurandu-se astfel spalarea pacatelor prin baia Tainei Sfantului Botez. Orbul din nastere se vindeca! si da marturie de prezenta Mantuitorului pe pamant.
Vedem astfel ca mai usor se vindeca, trupeste si sufleteste, un orb din nastere, decat o multime ca mai marii poporului, oameni sanatosi, dar care aveau sufletele intunecate de necredinta, de cartire, de invidie si de pornire spre judecarea aproapelui.
Tanarul nu ceruse vindecare, el doar cersea mila trecatorilor. Milostivirea dumnezeiasca se revarsa din plin asupra lui, iar el raspunde cu ascultare deplina: dupa ce se supune actiunii de ungere cu tina a ochilor sai, nu are nici o ezitare in a urma indemnul Mantuitorului de a se duce la scaldatoare pentru a se spala.
Prin vindecare, tanarul devine un om nou - misionar al lui Hristos: intai fata de vecinii sai, apoi fata de carturari. Dupa ce ii infrunta, el este dat afara de catre acestia, vadindu-se astfel, pe de o parte, ne-partasia intre intuneric si lumina si, pe de alta parte, intre stramtoarea Legii Vechi si deschiderea Legii Noi, semn al lipsei viitoare de partasie intre cei re-nascuti prin Sfantul Botez si cei care resping credinta.
Apogeul intalnirii este atins cand tanarul isi marturiseste credinta ca Mantuitorul este Fiul lui Dumnezeu - dovada clara ca, in lipsa vederii fizice, vederea sa duhovniceasca s-a adancit, putand sa-L recunoasca pe Hristos, ceea ce semenii sai, pregatiti in scoli pentru asa ceva, nu puteau vedea - ochii lor duhovnicesti fiind pierduti de cautarile pur pamantesti.
Toate fazele intermediare ale descoperirii Mantu­itorului in sufletul tanarului, pana la ajungerea adevarului deplin, sunt un argument pe care noi il avem in combaterea tendintelor contemporane noua, de a-L vedea pe Mantuitor doar ca pe un om (asa cum L-a crezut tanarul la inceput), un vindecator, un proroc, un om curat si bun – nepacatos, sau un simplu trimis al lui Dumnezeu (asa cum L-a simtit si marturisit in timpul vindecarii si al discutiilor cu semenii sai). Toate acestea pot fi recunoscute doar ca, cel mult, faze intermediare pe un drum al descoperirii lui Dumnezeu, caci vindecarea deplina a tanarului, luminarea sa sufleteasca si trupeasca s-a desavarsit doar la aflarea si marturisirea adevarului, ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu, inomenit pe pamant pentru mantuirea noastra: Cred, Doamne! si s-a inchinat Lui.
Adevarat a inviat!

Pr. Gruia Mihail Zamfirescu
Bis. Mavrogheni – Bucuresti

 
  Alte titluri din categoria "Spiritualitate"



 
 CUPRINSUL REVISTEI
 NR. 3
 

  Actualitate


  Istorie

  Cultura

  Literatura

  Ethnos

  Spiritualitate

  Interviu

  Caleidoscop

Arhiva revistei Prietenul Albanezului
| HOME | CINE SUNTEM | COMUNITATE | PRIETENUL ALBANEZULUI | GRUPUL SERENADA | EDITURA PRIVIREA | JURIDIC | CONTACT |

© 2006-2017
ASOCIATIA LIGA ALBANEZILOR DIN ROMANIA.
by Anadeea Advertising